The Cast System -2-
Despres de buscar l’origen d’aquest complex sistema social que es el regim de castes, avancem un pas mes. Cal tenir clar (veure article “El sistema de castes –1-“) el que son els conceptes de varna i jati, doncs m’hi referire a partir d’ara. Son dos sistemes paral.lels que ens donen una mica mes de visibilitat al imprecis terme de “casta”, que sol portar a equivocs. Cada persona, pertanyent a un grup de la varna te la seva jati, fins i tot els anomenats “intocables” estan organitzats en jatis, tenen els seus usos i costums i les seves llegendes sobre el seu origen, pero no per aixo mereix ninguna aprovacio la situacio d’aquestes persones a la societat india. El que es important saber es que es pertany a una varna i a una jati pel fet d’haver-hi nascut, es a dir, no es una cosa que es decideixi, has nascut aixi i es inherent a la teva persona. Aquest sistema sembla estatic i tancat, pero no ho es en molts aspectes, hi ha jatis que apareixen de noves i altres que desapareixen, les normes son canviants i la seva evolucio es molt lliure. Tots aquests conceptes costen d’entendre: com pot ser que digui que son canviants si tenen una delimitacio tan clara i et venen marcades pel teu naixement? Es el que te la societat india, que dues coses que per a nosaltres son contradictories aqui no ho son, ja que la base que s’agafa com a explicacio son els usos i costums. Per exemple l’Hinduisme no es una religio politeista, es a dir, que veneri a diferents Deus. Pero aleshores com es que hi ha per tot arreu veneracio a Deus amb diferent aparenca, amb diferent nom, etc...? Doncs si, l’Hinduisme no es politeista, l’explicacio es que tots aquests Deus representats son en realitat diferents aspectes del mateix Deu. (Continuara...)
Despues de bucar el origen de este complejo sistema social que es el regimen de las castas, avanzamos un paso mas. Hace falta tener claro (ver articulo "El sistema de castes" –1-) lo que son los conceptos de varna y jati, pues voy a referirme a ellos a partir de ahora. Son dos sistemas paralelos que nos dan un poco mas de visibilidad al impreciso termino de “casta”, que nos induce a equivocos. Cada persona, perteneneciente a un grupo de la varna tiene su jati, hasta los “intocables” estan organizados en jatis, tienen sus costumbres y sus leyendas sobre su origen, pero no por ello merece ninguna aprovacion la situacion de estas personas en la sociedad india. Lo que es importante saber es que se pertenence a una varna y una jati por el simple hecho de haber nacido, es decir, no es una cosa que se decida, se nace asi y forma parte de tu identidad. Este sistema parece estatico y cerrado, pero no lo es en muchos aspectos, hay jatis que aparecen nuevas y otras que desaparecen, las normas son cambiantes y su evolucion es libre. Todos estos conceptos cuestan de entender: como puede ser que diga que son canviantes si tienen una delimitacion tan clara y te vienen marcadas por el nacimiento? Es lo que tiene la sociedad india, que doss cosas que para nosotros son contradictorias aqui no lo son, ya que muchas veces la base que se toma para dar la explicacion son los usos y costumbres. Por ejemplo el Hinduismo no es una religion politeista, es decir, una religion donde se veneren diferentes Dioses. Pero entones como es que por todas partes hay Dioses con diferente apariencia, con diferente nombre etc...? Pues si, el Hinduismo no es politeista, la explicacion recae en que todos estos Dioses representados son en realidad diferentes aspectos del mismo Dios. (Continuara...)
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